Liczba wypadków podróżujących w celach rozrywkowych, poznawczych i zdrowotnych lub stosunkowo częste zagrożenia zdrowia dzieci i młodzieży, a nawet zagrożenia życia, zmuszające turystów i organizatorów imprez turystycznych do podjęcia działań eliminujących zagrożenia, które mogą być źródłem wypadku.
Podobnie jak w przypadku każdej innej działalności szkolnej, podczas wycieczek szkolnych bezwzględnie konieczne jest przestrzeganie pewnych warunków określonych w odpowiednich przepisach i przepisach. Jednak w tym przypadku nie wystarczy zrozumieć jeden lub nawet najbardziej podstawowy akt prawny, ponieważ fakty pokazały, że to nie wystarczy. Odpowiednie przepisy prawne należy zawsze czytać w sposób komplementarny, to znaczy należy czytać wszystkie przepisy różnych aktów prawnych dotyczące określonej kwestii.
Każdy wyjazd może z powodzeniem realizować postawione cele. Z każdego projektu można wyprowadzić główny cel wyjazdu z treści planu i celów edukacyjnych. Wystarczy je dokładnie przemyśleć, a następnie można je wdrożyć, co powinno zostać opisane w raporcie przygotowywanym po każdej wyprawie (w tym pokrewnych). Następnie każdy cel ogólny powinien być bardziej szczegółowy, określając cele szczegółowe (czasami cele do wykonania). Tylko na ich podstawie buduj programy, a potem plany podróży.
Takie procedury powinny określać rozsądny termin, wymagane niezbędne dokumenty i określone czynności w porządku chronologicznym. Tylko w ten sposób reżyser może oczekiwać, że cała proponowana trasa będzie przemyślana i nieprzygotowana ze względu na ówczesną potrzebę - „na kolanach”. Taka sytuacja nie może się wydarzyć, bo prędzej czy później przyniesie to tragiczne konsekwencje.
Wszystkie te elementy muszą być ze sobą spójne, a plan i harmonogram służyć realizacji założonych celów. Z tego punktu widzenia dyrektor powinien przeanalizować dokumenty przekazane mu przez nauczyciela. Dokument został przekazany dyrektorowi przez wyznaczonego przez niego kierownika podróży. Menedżer ma wiele bardzo poważnych obowiązków i musi dobrze sobie radzić. Zgodnie z nowymi przepisami dyrektor szkoły powołuje kierownika spośród grona pedagogicznego szkoły. W przypadku specjalnych podróży krajoznawczych i turystycznych kierownik podróży i opiekun muszą sporządzić pisemne zapisy, aby zapewnić bezpieczne wykonanie planu podróży.
Analizując te obowiązki kierowników biur podróży, zostanie utworzona przejrzysta i logiczna struktura organizacyjna zadań i działań każdej grupy turystycznej. Stanowią też punkt odniesienia dla tworzenia przejrzystych procedur organizacyjnych, a ja szczególnie zachęcam do tworzenia przejrzystych procedur organizacyjnych.
Kompletną dokumentację wycieczki należy przedłożyć dyrektorowi do zatwierdzenia. Niektórzy mówią, że jedynym dokumentem do podróży jest tak zwane Tour card, ale to zły pomysł. Do powyższej karty podróżnej należy dołączyć listę studentów uczestniczących w wycieczce, zawierającą: imię i nazwisko ucznia oraz numer telefonu rodzica ucznia.
Lista studentów jest podpisywana przez dyrektora. Ponadto oprócz powyższych dokumentów należy mieć przy sobie również protokół wypadku. Może nigdy nie będzie potrzebne, ale w nagłych wypadkach, jak apteczka, jest konieczne. Aby podróż zakończyła misję, musi być w pełni wykorzystana.
Po każdym wyjeździe głównym zadaniem nauczyciela jest poprawne podsumowanie. Podróże należy oceniać na podstawie stopnia osiągnięcia założonych celów, realizacji zadań oraz wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów.